Wstęp
Cmentarz parafialny powstał w roku 1986 z inicjatywy parafian parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu – Gosławicach. Po powstaniu osiedla AK (dawniej ZWM), zamknięto znajdujący się w jego obrębie stary cmentarz parafialny (obecnie przy ul. Grabowej).
Mieszkańcy parafii podjęli wówczas staranie o wyznaczenie nowego miejsca pochówku. Na ten cel rolnicy: Gertruda Kansy, Marcin Labisz i Piotr Włochowicz ofiarowali swoje pola i w ten sposób, za zgodą ówczesnych władz został utworzony nowy cmentarz ulokowany przy zbiegu ulic Wygonowej i Witosa w Opolu z przeznaczeniem dla parafian z Gosławic. W tamtym czasie ofiarowany teren wydawał się być wystarczający na długie lata.
Wraz z rozwojem miasta, gwałtownie zmieniała się także parafia. Z parafii o charakterze typowo wiejskim przekształciła się w parafię o charakterze miejskim. Z jej granic została wydzielona nowa parafia św. Jana Pawła II, prowadzona przez oo. Oblatów z budującym się kościołem naprzeciw, a sam cmentarz terytorialnie znalazł się na terenie nowej prężnie rozbudowującej się parafii. Rodziło to słuszne obawy parafian z dawnej podopolskiej wioski Gosławice, że powtórzy się historia wcześniejszego cmentarza i także nowy cmentarz szybko się zapełni i zostanie zamknięty.
Pragnąc zapewnić jak najdłuższe funkcjonowanie cmentarza i szanując wolę ofiarodawców ziemi i inicjatorów powstania cmentarza, a jednocześnie uwzględniając obowiązujące przepisy prawa Kościelnego i prawa państwowego zostaje sporządzony niniejszy regulamin.
Na podstawie art. 2 i art. 45 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tj. Dz. U. z 2013 r poz. 1169, ze zmianami) w związku z art. 8 ust. 3 art. 23 i art. 24 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 roku (Dz. U. nr 51 poz. 318) przy zachowaniu ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tj. Dz. U. z 2011 roku, nr 118 poz. 687, ze zmianami) i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. nr.48 póz. 284), stanowi się, co następuje:
I. Przepisy ogólne
- Cmentarz rzymskokatolicki umiejscowiony w Opolu, przy ul. Wygonowej/Witosa jest cmentarzem wyznaniowym Kościoła Katolickiego, przeznaczonym do pochówku wiernych Parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu i innych osób, w tym spoza Parafii, które wyrażą wolę pochowania na nim z poszanowaniem jego charakteru. Kościół Katolicki pełni na nim swa misję i sprawuje kult publiczny w granicach wyznaczonych przez prawo kościelne, a potwierdzonych przez prawo powszechne, w szczególności przez Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską.
- Właścicielem Cmentarza jest Parafia Rzymskokatolicka Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu - Gosławicach, na której spoczywa obowiązek zachowania katolickiego charakteru cmentarza i jego utrzymania zgodnie z przeznaczeniem.
- Czynności zarządu i bieżącą administrację wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii, do którego zadań w szczególności należy:
- prowadzenie dokumentacji cmentarza zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w tym prowadzenie Księgi zmarłych oraz Księgi cmentarnej zgodnie z inwentaryzacją cmentarza,
- przydzielanie miejsca do urządzenia grobu oraz sprawowanie nadzoru nad jego urządzeniem,
- obsługa pogrzebów oraz piecza nad godnym i spokojnym przebiegiem uroczystości pogrzebowych
- przyjmowanie opłat cmentarnych za użytkowanie miejsc grzebalnych oraz innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza,
- utrzymywanie porządku,
- konserwacja urządzeń infrastruktury technicznej cmentarza, obiektów małej architektury oraz budynków gospodarczych,
- wykonanie czynności administracyjnych związanych ze zgłoszeniem usługi pogrzebowej przez firmę pogrzebową.
- W imieniu Proboszcza, cmentarzem bezpośrednio kieruje Zarząd Cmentarza, wybierany w wyborach parafialnych na 5 letnią kadencję, na zasadach analogicznych do wyborów do Parafialnej Rady Duszpasterskiej.
- Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych.
- Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
- Wobec osób nie stosujących się do Regulaminu będą stosowane środki prawne i administracyjne.
- Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
- Usługi pogrzebowe wykonuje zewnętrzna firma pogrzebowa wybrana przez rodzinę zmarłego.
- Zarząd Cmentarza zastrzega sobie prawo wskazania firmy pogrzebowej, która będzie odpowiedzialna za przygotowanie grobu.
2 Postanowienia porządkowe
- Cmentarz jest otwarty codziennie z tym, że w okresie tzw. czasu letniego w godzinach 7.00 do 21.00, a w pozostałych miesiącach roku od godz. 8.00 do 20.00. W innych godzinach wolno przebywać na cmentarzu tylko w oktawie Wszystkich Świętych.
- Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym oraz dbania o czystość i porządek.
- Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, dzikich zwierząt, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także za szkody wynikające z zaniedbania lub zaniechania. Jednocześnie zarząd cmentarza zachęca dysponentów grobu do samodzielnego ubezpieczenia grobów w powyższym zakresie.
- Na terenie cmentarza zakazuje się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
- zaśmiecania terenu w tym wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,
- przebywania w stanie nietrzeźwym, spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających, palenia papierosów,
- wprowadzania zwierząt,
- niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
- niszczenia lub samowolnego przemieszczania elementów małej architektury,
- wyrzucania śmieci w miejscach niedozwolonych, wyrzucania śmieci nie pochodzących z cmentarza, wypalania śmieci.
- prowadzenia akwizycji, umieszczania reklam i rozkładania wizytówek.
- zabudowania grobu wykraczającego poza powierzchnię miejsca grzebalnego, ustawiania ławek, ogrodzeń, sadzenia drzew i krzewów, utwardzania ziemi wokół miejsc grzebalnych itp. bez zgody Zarządcy Cmentarza.
- wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza,
- handlowania i zarobkowania bez zgody Zarządcy Cmentarza,
- usuwania lub niszczenia tablic i napisów znajdujących się na grobach,
- zabierania wszelkiego rodzaju roślin, kwiatów naturalnych i sztucznych, wiązanek i zniczy z cudzych grobów,
- chodzenia po urządzonych miejscach grzebalnych,
- samowolnego wykonywanie prac budowlanych i kamieniarskich.
- Dysponenci grobów nie mogą we własnym zakresie wykonywać sadzenia drzew, wycinki ani innej zmiany stanu drzew i wysokich krzewów rosnących w alejach cmentarnych lub na grobach.
- Wszelkie prace budowlane mogą być wykonywane wyłącznie przez posiadacza lub dysponenta grobu albo upoważnione przez te osoby podmioty gospodarcze, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.
- Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko - budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
- Wykonawca prac zobowiązany jest do naprawienia wszelkich szkód powstałych wyniku wykonywania prac. Wykonywanie prac nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi i powinno odbywać się od godziny 8:00 do 15:00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i świąt kościelnych.
- Kształt nagrobków, pomników i grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
- W przypadku powstania zniszczeń lub szpecących uszkodzeń pomnika dysponent grobu jest wzywany do wykonania naprawy w terminie określonym w wezwaniu. Jeżeli naprawa nie zostanie wykonana Zarządca Cmentarza Parafii jest upoważniony do zlecenia rozebrania pomnika, a dysponent grobu nie ma prawa do odszkodowania.
- Zarządca Cmentarza Parafii załatwia wszelkie sprawy związane z funkcjonowaniem Cmentarza oraz pobiera opłaty.
- Zarządca cmentarza Parafii ma prawo kontroli na terenie cmentarza pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu.
- Firmy pogrzebowe mają wolny wstęp do wszelkiej działalności na terenie Cmentarza po zgłoszeniu usługi pogrzebowej Zarządcy cmentarza Parafii.
3 Rodzaje miejsc pochówku
- Na Cmentarzu mogą być następujące miejsca pochówku:
- grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami i zasypuje wydobytą z tego dołu ziemią.
- grób murowany (grobowiec) stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami, nad którymi wykonane jest sklepienie.
- Pochówek w tzw. Kolumbarium, czyli murowanym miejscu przechowywania urn, przygotowanym przez Zarząd Cmentarza. Urny w kolumbarium są zabezpieczone kamienną tablicą.
- Istnieje możliwość chowania ciał zmarłych w grobach wielopoziomowych (groby głębinowe) przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa.
- Charakterystyka poszczególnych rodzajów grobów:
- Groby ziemne powinny mieć następujące minimalne wymiary:
- pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami dziecka do lat 6: długość 1,2 m, szerokość 0,6 m, głębokość 1,2 m;
- pozostałe pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,0 m, szerokość 1,0 m, głębokość 1,7 m;
- pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.
- Groby murowane powinny mieć następujące minimalne wymiary:
- pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,2 m, szerokość 0,8 m, głębokość 0,8 m;
- pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.
- Groby murowane wielournowe, w których składa się urny, powinny mieć wymiary nieprzekraczające wymiaru grobu murowanego pojedynczego, określonego w ust. 2 pkt 1.
- Nad każdą trumną składaną w grobie murowanym powinno być założone sklepienie.
- Nad ostatnim sklepieniem grobu murowanego przeznaczonego do składania trumien wykonuje się podmurówkę dla warstwy sanitarnej ziemi, jako izolację, o grubości co najmniej 0,3 m od sklepienia do poziomu ziemi.
- Groby ziemne powinny mieć następujące minimalne wymiary:
- Inne przepisy dotyczące warunków pochówku
- W zależności od warunków gruntowych i wodnych można stosować pochówek zwłok piętrowo w grobach ziemnych lub murowanych, przy czym trumny powinny być między sobą przedzielone warstwą ziemi o grubości co najmniej 0,3 m albo murem lub betonem zbrojonym o grubości co najmniej 0,06 m.
- Głębokość grobu rodzinnego ziemnego dla dwóch trumien umieszczonych jedna nad drugą powinna wynosić co najmniej 2,5 m. Dla każdej następnej trumny grób powinien być głębszy o 0,8 m.
- Groby rodzinne ziemne, w których trumny mają być składane obok siebie na jednym poziomie, powinny mieć następujące minimalne wymiary: długość 2,0 m, szerokość 1,8 m (0,8 m + 0,2 m + 0,8 m), niezależnie od głębokości grobu.
- Groby rodzinne murowane, w których trumny mają być składane obok siebie na jednym poziomie, powinny mieć oddzielne dla każdej trumny komory o minimalnych wymiarach: długość 2,2 m, szerokość 0,8 m, głębokość 0,8 m. Komory powinny być od siebie oddzielone murem lub betonem zbrojonym o grubości co najmniej 0,06 m, niezależnie od głębokości grobu.
- W każdym przypadku odległość między najwyższym poziomem wody gruntowej a dnem grobu nie może być mniejsza niż 0,5 m.
- W grobach murowanych dno grobu może być ziemne lub umocnione. Dno umocnione powinno mieć spadek jednokierunkowy; w miejscu najniższym należy przewidzieć odpływ łączący się z ziemią.
- Przejścia między grobami
- Pomiędzy grobami powinno być zapewnione przejście o szerokości co najmniej 0,5 m.
- Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą zarządcy cmentarza oraz na warunkach przez niego określonych.
- Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu albo usypywać ziemię w postaci pagórka nad grobem.
- Nisza w kolumbariach powinna mieć następujące minimalne wymiary: 0,4 m głębokości, 0,4 m szerokości i 0,4 m wysokości.
Wymiary grobów, nisz w kolumbariach podane wyżej są wymiarami w świetle.
4. Prawo pochowania i dysponent grobu
- Zgodnie z art.10 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:
- pozostały małżonek/małżonka,
- krewni zstępni,
- krewni wstępni,
- krewni w linii bocznej do 4 stopnia pokrewieństwa,
- powinowaci w linii prostej do l stopnia.
- Każdy grób powinien mieć dysponenta. Dysponent grobu w momencie dysponowania grobem jest jedyną osobą, która może rościć sobie prawa do grobu, chyba że upoważni do tego inne osoby, co poświadcza w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza Parafii, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza Parafii, a drugi otrzymuje dysponent grobu.
- Dokumentem potwierdzającym prawo do dysponowania grobem jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób, wystawione dysponentowi przez Zarządcę Cmentarza Parafii lub w/w oświadczenie dysponenta.
- W przypadku śmierci dysponenta grobu oraz w sytuacji, gdy nie został on w nim pochowany, prawo do dysponowania grobem przechodzi na osobę, która go pochowała, chyba że inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe, wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania grobem.
- Dysponent grobu jest uprawniony do zrzeczenia się prawa do miejsca grzebalnego na rzecz najbliższych członków rodziny osoby zmarłej pochowanej w danym grobie. Zrzeczenia można dokonać tylko w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza Parafii, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza Parafii, a drugi otrzymuje dysponent grobu.
5. Pochówek w istniejących grobach.
- Grób zwykły nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat. W przypadku grobu głębinowego może nastąpić „dochowanie" przed upływem 20 lat. Ponowne użycie grobu, po upływie tego okresu, nie może nastąpić, jeżeli uprawniona osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści ustaloną Regulaminem opłatę.
- Po upływie 20 lat grób może być przeznaczony do ponownego pochówku tzn. Zarządca Cmentarza Parafii ma prawo przekazać to miejsce innej osobie, celem pochowania innego zmarłego.
- Dotychczasowe prawo do grobu wygasa od momentu i na skutek zaistnienia prawa innej osoby do pochowania zwłok w tym grobie. Jednak, dopóki Zarządca Cmentarza Parafii nie rozporządził miejscem i inna osoba nie nabyła prawa do grobu w tym miejscu, można skutecznie zgłosić zastrzeżenie i uiścić opłatę, przedłużając prawo do grobu na okres 20 lat.
- Zasady określone w pkt.1-3 nie dotyczą grobów murowanych.
6. Opłaty
- Na cmentarzu obowiązują opłaty. Zarządca Cmentarza Parafii pobiera opłaty związane z zarządzaniem Cmentarzem. Wpływy są przeznaczone na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na Cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną, ubezpieczenie Cmentarza itp.
- W szczególności opłaty są pobierane z tytułu:
- pokładnego,
- prolongaty (ponowienia)
- rezerwacji miejsca,
- rocznej opłaty na bieżące utrzymanie cmentarza (wywóz śmieci, koszty mediów).
- Pełny „Wykaz opłat" ustala załącznik do niniejszego Regulaminu.
- W przypadku stawiania pomnika o podwójnej szerokości (grób dwuosobowy) na grobie jednoosobowym, oprócz opłaty, należy uiścić koszt rezerwacji zgodnie z zasadami opisanymi w § 9, o ile wcześniej to miejsce nie zostało zarezerwowane.
- W przypadku grobów wielopoziomowych (głębinowych) opłaty związane z rezerwacją i prolongatą pobierane są jak za groby zwykłe (pojedyncze). Pokładne zaś jest pobierane przy każdym pochówku.
- W przypadku pochówku szczątków osób ekshumowanych z innego cmentarza stosuje się te same opłaty, co w przypadku innych pochówków.
- Zarządca Cmentarza Parafii potwierdza każde pobranie opłaty odpowiednim dokumentem. Pobrane opłaty będą wpłacane na konto bankowe Parafii, a wykaz pobranych opłat przedstawiany Radzie Ekonomicznej i Radzie Parafialnej.
- Proboszcz parafii po konsultacji z zarządem cmentarza może ustalić w szczególnych przypadkach indywidualną kwotę powyższych opłat.
7. Pokładne
- Pokładne to opłata uiszczana w chwili powstania nowego grobu lub użycia miejsca w grobie głębinowym i grobie murowanym, przyznająca prawo do użytkowania tego miejsca przez okres 20 lat, w tym także do stawiania nagrobków za zgodą Zarządcy Cmentarza Parafii.
- W przypadku grzebania ciała jednej osoby i wyrażenia chęci zarezerwowania miejsca obok na pochowanie w przyszłości (np. współmałżonka) wraz z pokładnym należy pokryć koszt rezerwacji miejsca na zasadach podanych w § 9.
8. Prolongata (ponowienie)
- Prolongata to ponowna opłata za prawo do użytkowania miejsca na cmentarzu, składana po upływie 20 lat od dnia pochówku w danym miejscu.
- Minimalny okres prolongaty wynosi 20 lat. Istnieje możliwość ponawiania prolongat po upływie poprzedniego okresu.
9. Rezerwacja miejsca na cmentarzu
- Istnieje możliwość rezerwacji miejsca na cmentarzu na zasadach takich jak w przypadku pokładnego.
- Przy pochówku osoby, która ma miejsce zarezerwowane, pobiera się pokładne za 20 lat, odliczając kwotę należną za lata, które jeszcze nie upłynęły, a już zostały opłacone przy rezerwacji miejsca.
10. Likwidacja grobu
- Groby mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę Cmentarza Parafii w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat.
- W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminach określonych w §§ 7-9 mniejszego Regulaminu grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Likwidacja grobu winna być poprzedzona informacją pisemną umieszczoną na grobie, na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
- Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta grobu. Po tym terminie Zarządca Cmentarza Parafii może poddać go utylizacji bez prawa do odszkodowania dla dysponenta grobu.
- Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.
11. Stawianie nowych i wymiana starych pomników
- Na wszystkie prace wykonawcy winni mieć pisemne pozwolenie wydane przez Zarządcę Cmentarza Parafii. Prace prowadzone bez pozwolenia uważa się za prace nielegalne.
- Elementy starego pomnika należy na własny koszt usunąć z Cmentarza. Zabrania się wrzucania tych elementów do cmentarnego śmietnika, zakopywania w grobie bądź ich porzucania na terenie cmentarza lub przy cmentarzu.
12. Ekshumacja
- Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osobę uprawnioną wyłącznie:
- na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,
- na zarządzenie prokuratora lub sądu.
- O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarządcę cmentarza Parafii na minimum trzy dni przed ustalonym terminem.
13. Przeniesienie grobu
- Istnieje możliwość przeniesienia szczątków osób pochowanych w innych miejscach i pochowania ich na tutejszym cmentarzu w nowym grobie lub grobowcu bądź już w istniejącym grobie głębinowym lub grobowcu.
- W tym celu osoba uprawniona jest zobowiązana przedstawić Zarządcy stosowne dokumenty dla dokonania wpisu w księdze cmentarnej, ustalić czas i miejsce pochówku oraz dokonać stosownych opłat.
14. Postanowienia końcowe
- Regulamin niniejszy przyjęto dnia 06.03.2024 roku, zaopiniowany pozytywnie przez Kurię Diecezjalną w Opolu dnia 12.03.2024, obowiązuje z dniem ogłoszenia, tj. od 01.04.2024
- W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.
Zarządca Cmentarza na podstawie uchwały Rady Ekonomicznej i Rady Parafialnej
ks. Marcin Cytrycki
proboszcz parafii
Wysokość opłat w danym roku jest podana do wiadomości na stronie internetowej parafii do końca stycznia roku bieżącego. Wysokość opłat w danym roku ustala zarząd cmentarza i przedstawia do akceptacji przez Parafialną Radę Duszpasterską i Parafialną Radę Ekonomiczną. Punktem odniesienia do ustalenia kwoty opłat są aktualne kwoty na Cmentarzu Komunalnym w Opolu i stanowią ich 75%
Wykaz opłat w roku 2024
Opłaty pobiera się z tytułu:
a) pokładnego w zależności od rodzaju grobu, na okres 20 lat:
- pod grób ziemny – 675 zł.
- pod grób urnowy ziemny – 375 zł.
- miejsce w kolumbarium – 675 zł.
- pod grób murowany pojedynczy – 1125 zł.
- prolongaty (ponowienia) na kolejne 20 lat – 675 zł,
- rezerwacji miejsca na 20 lat – 675 zł,
b) W związku ze stale zmieniającymi się opłatami za wywóz śmieci i media, raz w roku zarząd cmentarza zbiera opłaty przeznaczone na ten cel. W roku 2024 opłata ta wynosi 90 zł.
c) Opłata może być przelana na konto parafialne PL 61 1600 1329 1730 5571 5000 0009.
W tytule przelewu należy wpisać: Ofiara na utrzymanie cmentarza – imię nazwisko
d) wszystkie opłaty z pkt. a dla osób nie mieszkających aktualnie na terenie parafii są wyższe o 300%
e) pkt. d dotyczy również pogrzebów osób niewierzących, które formalnym aktem wystąpiły z Kościoła Katolickiego.